
Co je v článku dozvíte?
Recenze na Amazonu
Poslední dobou se stále více mluví o změnách na Amazonu. V minulém článku „Pravda o Podnikání na Amazonu“ jsem zmínil jednu ze změn, která přišla jako rána z čistého nebe. V tomto článku se dozvíte, jak se za poslední rok změnila pravidla pro udělování recenzí.
Když jsem před rokem začínal prodávat na Amazonu, vše bylo jednodušší. S dobrým produktem a kapitálem jste mohli být během měsíce před vaší konkurencí. Dnes je situace na Amazonu o něco horší. Tím však nechci říci, že není možné uspět na Amazonu. Je to však o dost těžší než dříve.
Jak to bylo dříve?
Dříve bylo možné získat recenzi od člověka, který si váš produkt ani nekoupil. Taková recenze nebyla verifikovaná, ale bylo možné ji napsat. To dnes již možné není. Abych začínající prodejce uvedl do kontextu, vysvětlím, jaký je rozdíl mezi verifikovanou (ověřenou) a neverifikovanou (neověřenou) recenzí.
Druhy Recenzí

Verifikované recenze
Jedná se o recenze od zákazníků, kteří si koupili váš produkt za plnou nebo za více než 50% cenu. Taková recenze má mnohem větší váhu než neverifikovaná recenze, protože je od vašich reálných zákazníků. U takové recenze je červený nápis „Verified Purchase“.

Neverifikovaná recenze
To jsou recenze od zákazníků, kteří si koupili váš produkt za cenu nižší než 50% prodejní ceny, většinou za 1 dolar nebo zdarma výměnou za recenzi. Tyto recenze nemají takovou váhu, ale je jednodušší je získat. U takových recenzí nemáte žádné označení.
Občas se ale stává, že recenze na produkt, který darujete je verifikovaná. U takových recenzí by mělo být napsané, že zákazník dostal produkt se slevou výměnou za upřímnou recenzi. (To dnes již neplatí)

Recenze jsou jedním z nejdůležitějších faktorů na Amazonu. Výrazně mohou zvýšit (pozitivní recenze) ale i snížit (negativní recenze) váš konverzní poměr. Jistě si uvědomujete, jak jsou tedy recenze na Amazonu důležité pro nastartování prodejů.
Dříve stačilo rozdat pár desítek produktů, získat první recenze a mohli jste se poměrně rychle dostat na určitá klíčová slova do vyhledávání. Nyní je situace jiná kvůli novým podmínkám pro udělování recenzí.
Změny pro recenze na Amazonu
Nová aktualizace Amazonu o udělování recenzí, která vstoupila v platnost 3.10.2016, oznamuje, že nyní není možné nabízet produkty výměnou za recenzi. Dále také Amazon oznamuje, že bude promazávat recenze, které nesplňují aktualizovaná pravidla pro udělování recenzí.
POZOR! Amazon nezakazuje rozdávání slevových kuponů, jak si někteří myslí. Amazon neakceptuje žádání o recenze zákazníků, kterým nabízíte slevu nebo produkt zdarma nebo jinou motivaci. Vytváření nabídek výměnou za recenzi Amazon akceptuje pouze v programu Amazon Vine.

Nové podmínky pro udělování recenzí
Jak jsem již psal, dříve bylo možné psát recenze na produkty, které jste si nekoupili. I to však mělo jednu podmínku.
Před udělením recenze jste si museli koupit na Amazonu alespoň jeden produkt (dají se sehnat i ebooky zdarma). Nyní už nemůžete psát recenze na produkty, které jste si nekoupili, a musíte mít minimální útratu na Amazonu 50 dolarů.
Jaký byl důvod změny?
Důvod, proč Amazon udělal tuto změnu, byl především v tom, že chtějí mít na Amazonu reálné recenze od zákazníků, kteří nejsou ovlivněni tím, že dostali produkt zdarma nebo se slevou.
Nedávný průzkum totiž odhalil, že lidé, kteří dostali produkt se slevou nebo zdarma, v průměru dávají pozitivnější hodnocení než zákazníci, kteří nebyli nijak motivovaní k udělení recenze. To je dost pochopitelné, protože většina zákazníků není zvyklá psát recenze a pokud ano, tak jsou negativní. Celou studii si můžete přečíst zde.
Výsledek této změny
Výsledkem bude to, že při rozdání stejného počtu kusů co dříve získáte méně recenzí. Z vašich 100 produktů můžete nyní čekat odhadem třetinu recenzí. A víte, jak získat recenze?
Navíc očekávám, že většina recenzí již nebude pozitivní, aby to vypadalo, že je zákazník více objektivní. Toto je však jen moje domněnka.
Horší je to s promazáváním recenzí. Nedávno jsem koukal kvůli objektivní argumentaci na kávu J. Furiše a Z. Steinera, kterou prezentovali ve své případové studii Kávobaron.
Dříve jejich káva měla 182 recenzí. Když jsem se díval nyní po změně pravidel o recenzích, tak jim u tohoto produktu zbylo pouhých 32 a z nich je jen 10 recenzí od skutečných zákazníků.

*Tento screen je z posledního emailu kampaně Megabyznys 2 – 21.4.2016 – 19:30
(Odhaduji, že před tímto screenem rozdali několik produktů zdarma, aby snížili BSR)

*Tento screen je ze dne 17.10.2016 – 18:28
(Je vidět, že prakticky už neprodávají – Odhadem 1-3 kusy za týden)

* Zde je vidět, že po změně pravidel u produktu zůstalo celkem 32 recenzí.
Z těchto 32 recenzí je 15 verifikovaných a 5 verifikovaných je výměnou za produkt.
Z toho se dá odhadnout, že jejich produkt nebyl tak úspěšný, jak tvrdili v kampani Megabyznys 2 a Kávobaron. Nyní už ale nechci dál řešit jejich prolhané kampaně. Toho jste si užili dost v minulém článku.
A zdaleka to nebylo všechno. Pokud chcete znát celou pravdu, můžete hlasovat v anketě pod tímto článkem, o jaké téma máte zájem. Toto je o aktualizaci recenzí vše. Mohl bych se zde rozepisovat dále o nových možnostech, jak získávat recenze na Amazonu.
Pokud máte nějaké konkrétní dotazy ohledně Amazonu, tak se můžete přidat do Facebook Skupiny Podnikání na Amazonu.