Strategie pro rychlý růst
Poslední dobou testuji jednu zajímavou strategii, jak najít doménu, která v minulosti měla obsah, návštěvnost a pozice ve vyhledávání. Mindfuck strategie je můj pracovní název pro tento postup. Jde o několik kroků, které vám mohou zajistit návštěvnost na novém webu během krátké doby.
Domény, které budou expirovat
Jako první hledám domény, které budou v následujících dnech expirovat. To znamená, že majitel domény se rozhodl, že ji už dál nebude platit, a tak bude k znovu k dispozici. České expirované domény sleduji na webu Monitoruju.net. Jsou zde domény CZ, které budou expirovat následující den a bude je možné znovu registrovat.
Většinou jich je cca 200 – 300, proto nesleduji detailně každou z nich ale hodnotím individuálně podle názvu domény. Hledám většinou nějaké obsahově zajímavé weby (blogy, magazíny, informační weby). No jo, ale co sledovat u domény, která už je vypnutá a nezobrazuje žádný obsah?
Kdo je majitel domény?
Jako první se dívám jestli je doména opravdu v expiraci, kdo je aktuální majitel a další informace, které zjistím o majiteli ze správce domén na Nic.cz. Především se ale podívám, jak dlouho je doména registrovaná.
Jaký byl na doméně obsah?
Nejdůležitější věc, která mě u expirované domény zajímá, je její historie.
- Jak dlouho web fungoval?
- Co na doméně bylo v minulosti?
- Na co byl web zaměřený (téma, cílová skupina, atd.)?
- Šlo o firemní prezentaci, magazín, web agentury, obecní či jiný web?
Samotný název domény by měl trochu napovídat, ale není tomu tak u brandových názvů. A jak tedy zjistit, co na doméně bylo v minulosti nebo kam byla přesměrovaná? Mám 2 různé způsoby a většinou používám oba.
Webový archiv
Služba Web.archive.org nabízí možnost, zobrazit obsah webu z minulosti. Jsou zde uložené tzv. snapshoty, což jsou obrazy webů, které mají klikatelné odkazy a vidíte, jak web v dané době vypadal. Tento Web archiv funguje od roku 1995 a má uložených přes 400 milionů stránek.
Pokud najdeme doménu s bohatší historií, tak se můžete podívat na obsah webu v různých obdobích. Podle toho můžete vidět, jaký byl na webu obsah, jak vypadal, jaké měl texty a mnoho dalších informací. Bohužel Web archiv neuchovává kompletní weby, ale pouze některé stránky z webu. (Podle návštěvnosti daných stránek).
Index Google
Jako další metriku sleduji Google index. Na indexované stránky na google se můžete podívat přes vyhledávací pole když zadáte: site:domena.cz. Díky tomuto příkazu se vám zobrazí, které stránky u dané domény jsou ještě indexované na google a kolik jich je.
Toto ověření má tu nevýhodu, že obsah, který je na google indexovaný, je starý zhruba 2 měsíce. Pokud najdete doménu, na které bylo v minulosti hodně obsahu a expirovala například před rokem, tak google po nějakém čase indexované stránky vyřadí z vyhledávání.
Pokud tedy objevíte doménu, která má mnoho indexovaných stránek na google, tak můžete sledovat odkazy, na kterých byl obsah. Tyto odkazy na google už bohužel nefungují, ale pro vás je důležité, kolik má daná doména indexovaných stránek.
Mám doménu s historií a velkým google indexem
Když najdete zajímavou doménu, která má bohatou historii a indexované stránky v google, tak přemýšlejte, jestli jde o projekt nebo téma, na které se chcete zaměřit. Takových příležitostí totiž může být mnoho, proto je důležité na začátku dobře zvážit, jestli vám dává smysl budovat daný web.
Toto je vlastně strategie pro hledání inspirace a námětů na projekty, které můžete nastartovat rychleji než od 0. Můžete také sledovat domény podobné vašemu podnikání či zaměření a tvořit si tak síť tématicky zaměřených webů.
Je důležité, aby byl web obsahový a přinášel hodnotu. Proto vyhledávám většinou blogy nebo magazíny s návody a informacemi. Čím více je na webu hodnotného obsahu, tím lépe se umisťuje ve vyhledávačích.
A čím lépe se umisťuje ve vyhledávačích, tím může být organická návštěvnost z vyhledávání vyšší. A to přesně chceme. Ideální by bylo získat kompletní odkazový profil webu. K tomu je potřeba sitemapa a tu bohužel už většinou nezískáte, pokud není uložená na Web.archive.org.
Začínáme tvořit nový projekt
Nyní máte dostatek informací pro rozhodnutí, jestli si doménu chcete zaregistrovat nebo ne. Pokud ano, tak můžete získat mnohem více informací díky uživatelům, kteří budou chodit na neexistující stránky.
Když si doménu registrujete, tak stačí nainstalovat WordPress, což vám zabere chvíli. Dále na web přidáte kód Google Analytics, kterým můžete sledovat návštěvnost na webu a odkud přichází. Doporučuji zakázat sledování vlastní IP adresy, aby výsledek nebyl zkreslený.
Web také připojte ke službě Google Search Console, kde uvidíte, na která klíčová slova se web zobrazuje v Google a mnoho dalších informací. Ve WordPressu nainstalujte plugin pro sledování dotazů na neexistující stránky. Doporučuji plugin RankMath, ve kterém zapnete Monitor 404 a zároveň je možné tímto pluginem stránky přesměrovat.
V tu chvíli budete mít přehled, na které konkrétní URL uživatelé chodí z vyhledávání nebo jiných webů. Tyto odkazy je pak možné přesměrovat na homepage a tím získáte první návštěvnost prakticky zdarma. Díky důkladné analýze a pár systematickým krokům.
Když má web ve vyhledávání vysoké pozice u některých stránek, tak je dobré připravit podobný obsah, který na nich byl v minulosti. To se dá většinou odvodit už ze samotného názvu URL odkazu nebo můžete zkusit dohledat stránku ve Web.archive.org. Díky této strategii u nového projektu nezačínáte od nuly.
Shrnutí mindfuck strategie v 11 krocích
- Hledej expirované domény, které tě zajímají na Monitoruju.net.
- TIP: Dostupnost domén můžeš ověřovat hromadně na Domeny.cz.
- Zjisti informace o majiteli a historii domény na Nic.cz.
- TIP: Podle domény můžeš zjistit, další domény stejného majitele.
- Zkontroluj historický obsah stránek na Web.archive.org.
- Zjisti příkazem site:domena.cz kolik stránek je v indexu Google.
- TIP: Promysli, jestli chceš do projektu investovat čas a má smysl.
- Kup doménu a nainstaluj WordPress, aby web co nejdřív existoval.
- Přidej na web Google Analytics a Search Consoli.
- Zapni logování chyb 404 a navštěvované stránky přesměruj.
- Tvoř hodnotný obsah pro návštěvníky webu, aby se vraceli.
Pokud vás mindfuck strategie zaujala a chcete ji začít testovat, tak doporučuji hlavně trpělivost a hodně štěstí při hledání té správné domény. Dobrých příležitostí může být mnoho, ale je důležité počítat s tím, že novému projektu musíte věnovat svůj čas a peníze.