MarketingNávody

Co je SEO / Optimalizace pro vyhledávače?

Co je SEO?

SEO (Search Engine Optimization / optimalizace pro vyhledávače) je metodika vytváření a upravování webových stránek takovým způsobem, aby jejich forma a obsah byly přizpůsobené pro automatizované zpracování v internetových vyhledávačích.

Cílem pak je získat ve výsledku hledání ve vyhledávačích, které odpovídá obsahu, pro danou webovou stránku vyšší pozici a tím četnější a zároveň cílené návštěvníky. Existuje však kritika SEO, která vytýká účelovost těmto opatřením nebo jejich zneužití, protože roboti nejsou umělou inteligencí a proto důležitost obsahu pro návštěvníka stránek hodnotí nepřímo.

Hodnocení stránek vyhledávači

Internetový vyhledávač za pomoci botů (nebo též crawlerů, robotů) stahuje v různých časových periodách obsah webových stránek a dalších dokumentů, které pak analyzuje, indexuje a ukládá do databáze.

Přesné metody a algoritmy této analýzy, podle nichž vyhledávač stránky hodnotí, jsou obvykle tajemstvím každé firmy. Pozice stránky ve výsledcích vyhledávání závisí na tom, do jaké míry podle algoritmu vyhledávacího stroje splňuje daná stránka očekávání vyhledávajícího uživatele.

Metody SEO

Techniky SEO se snaží algoritmům vyhledávačů vyjít vstříc. Zároveň ale kalkulují i se zvyklostmi a návyky uživatelů, protože většina uživatelů při hledání věnuje pozornost jen několika prvním odkazům.

K tomuto cíli používají tvůrci stránek mnoho různých technik – některé považované za správné a etické, jiné považované za nevhodné, neetické, dále také sporné z hlediska účinnosti a klasifikovatelné spíše jako pověry.

Etické metody

Etické metody [SEO] se zhruba dají shrnout tak, že se snaží o vylepšení stránek samých pro všechny čtenáře s tím, že se takovým vylepšením zvýší i kvalita stránek z pohledu prohledávajícího robota. Mezi takové metody patří například:

Kvalitní a unikátní obsah webu

Stránka by měla mít kvalitní a unikátní obsah, pravidelně (v ideálním případě denně) aktualizovaný. V odborných kruzích se v této souvislosti často používá úsloví Obsah je král.

Používání (X)HTML značek (tagů) podle předpisů

Tvůrce stránky by měl používat na správných místech doporučený sémantický i syntaktický zápis značek pro daný jazyk HTML či XHTML – například h1 pro nadpis první úrovně, em pro zdůraznění, strong pro silné zdůraznění.

Vyhledávače takovému textu přikládají větší význam. Jestliže ale webový tvůrce například definuje nadpis pomocí velikosti písma (font size), nezjistí vyhledávací robot důležitost nadpisu.

Používání titulku, nadpisů a popisů (title, h1, h2, alt)

Tvůrce by měl uvádět v titulku objektů (oddíly stránky, obrázky, tabulky a další) konkrétní popis. Například obsahuje-li titulek stránky namísto obecných výrazů typu Úvodní stránka klíčová slova, získává stránka další významné plus.

Krátká a neměnná URL adresa

Uvedení krátké URL adresy podpoří zájem ostatních uživatelů o odkazování na stránku. Příliš dlouhá a lidem nesrozumitelná URL adresa naopak od odkazování spíše odrazuje. Přítomnost klíčového slova v URL adrese může u některých vyhledávacích strojů zvýšit umístění stránky ve výsledcích hledání těchto slov.

Naopak se nedoporučuje používat v URL parametr id. Požadavek na neměnnost adres vyplývá z fungování vyhledávacích strojů i z požadavku na budování zpětných odkazů.

Špatná adresa z hlediska SEO: https://example.cz/katalog/nabytek/kresla/sede-kreslo-skladaci – obsahuje položky reprezentující strukturu katalogu zboží (nábytek, křesla), při reorganizaci katalogu se URL může změnit.

Špatná adresa z hlediska SEO:
https://example.cz/katalog?id=432&what=B603AA60CC16206AC1257054003EA0EB&kat=jjdd

Dobrá adresa z hlediska SEO:

https://example.cz/katalog/sede-kreslo-skladaci – obsahuje relevantní klíčová slova, přitom není náchylná ke změnám

Kanonizační problémy

Například adresa s www a adresa bez www – za duplikovaný obsah je web penalizován. Stejně tak varianta http a https. Varianta http by se měla přesměrovávat na https.

Budování zpětných odkazů – linkbuilding

Pokud je na stránku odkazováno z jiných webů, zvyšuje se její hodnocení (v případě Google je to PageRank, u Seznamu je to S-Rank). Toho bylo možno dříve zneužívat pro tzv. google bomby, kdy se pomocí velkého množství odkazů s určitými klíčovými slovy dostala na první místo ve výsledcích hledání zcela nesouvisející stránka.

Příkladem Google bomby byla klíčová slova „ostudné selhání“ (v angličtině), která na prvních místech zobrazila odkaz na web amerického prezidenta George Bushe. Podle posledních pozorování si nyní Google kontroluje, jestli je na stránkách související téma.

Jestliže bude například ze stránky o chovu velryb odkazováno na web o pěstování muškátů, nebude mít odkaz takovou váhu. Kvalitní obsah zvyšuje šanci, že bude na web odkazováno z jiných zdrojů.

Správné používání souboru robots.txt

Robots.txt je textový soubor, který umožňuje správci webu zakázat nebo povolit přístup většiny botů (nebo též crawlerů). Povolování či zakazování přístupu vyhledávacím botům slouží správci webu k vystavení mantinelů pohybu crawlera po webu. Tento soubor se musí nacházet v kořenovém adresáři daného webu.

Používání meta title, description, keywords

Vhodným používáním klíčových slov v metaznačce description získá stránka v hodnocení robota další kladné body. Pokud se klíčová slova dále v obsahu stránky neopakují nebo je jich moc, ztrácí na prioritě.

Obsah metaznačky description je použit u popisu stránky ve výsledcích vyhledávání (SERP). Metaznačku keywords používá k zjišťování relevance z hlavních vyhledavačů pouze Yahoo.

Neetické metody SEO

Kromě etických metod se některé webové stránky snaží vylepšit svou pozici ve vyhledávačích metodami podvodnými. Proti takovým technikám se vyhledávače obvykle snaží bránit.

Stránkám, které takové techniky používají, hrozí při odhalení výrazný propad ve výsledcích, avšak přinejmenším krátkodobě takové techniky mohou být úspěšné. Mezi typické neetické metody patří například:

Spam

Stránka, na kterou vede velké množství zpětných odkazů, je obecně považována za lepší. Někteří tvůrci stránek se pokouší zvýšit počet takových odkazů tím, že odkazy na své stránky umisťují do internetových diskusí, do komentářů k příspěvkům v blozích apod., aniž by tyto odkazy byly na těchto místech vítány, či měly společné téma.

Oklamání robotů

Tvůrce stránky se může pokusit o to, aby zobrazoval vyhledávacím robotům jiný obsah, než ostatním návštěvníkům a tím se dostal na přední pozice i se stránkami, se kterými by bez tohoto podvodu neuspěl.

Skrytý text

Vyhledávače berou v potaz při řazení výsledku i frekvenci klíčových slov/frází. Tvůrce stránky si tuto frekvenci může uměle zvýšit tím, že na stránku umístí text, který obsahuje několikrát různá klíčová slova. Ten následně skryje pomocí CSS nebo ho nechá zobrazit velice malým písmem, aby normálního návštěvníka stránky nerušil.

Další SEO techniky

SEO se s časem a potřebou lidí hodně mění, proto je dobré sledovat aktuální trendy od Google nebo různých SEO konzultantů a zdrojů. Je potřeba také myslet na responzivitu vašeho webu a používaný protokol https. Aktuálně má Google přes 200 různých faktorů podle kterých hodnotí webové stránky.

Vždy je potřeba při optimalizaci stránek pro vyhledávače myslet na to, že ve výsledku tvoříte obsah a přizpůsobujete ho pro uživatele. Hodně štěstí při optimalizaci pro vyhledávače a pokud si nevíte rady, tak můžete mrknout na mé služby SEO a Marketing.

Štítky

Mirek Rohlíček

Ahoj, jsem Mirek a dělám KVALITNÍ weby na WordPressu od návrhu po realizaci. Často dělám i redesign, odvirování, zabezpečení, a zrychlování webů. Mám přesah do webdesignu, SEO a marketingu. V minulosti jsem prodával na Amazonu v USA a spolupracoval na Affiliate kampaních.

Související články

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button
Close